Aρχαίο δράμα και performance

Ο τραγωδός ως performer

 
 
 
Aρχαίο δράμα και performance: ο τραγωδός ως performer
Το σεμινάριο έχει εργαστηριακή μορφή και θα διεξαχθεί σε δύο 10ημερους κύκλους εργασιών. Η λογική της σύνθεσης του αρχαίου δράματος με την πρακτική του σύγχρονου performing  παράγει την δυνατότητα μίας παραστατικής μορφής η οποία είναι ικανή να αναδείξει την ποιητικότητα και την σωματικότητα των αρχαίων κειμένων ενώ στον ίδιο χρόνο εφάπτεται της παραστατικής «ρίζας» της αρχαίας τραγωδίας. Η τελευταία δρούσε στους θεατές μέσα από τον ζωντανό ρυθμοποιημένο ποιητικό λόγο και την σωματική ενότητα.
1ος κύκλος: σε πρώτο χρόνο ο τραγωδός-performer εισάγεται σε μία δυναμική προετοιμασία του σώματος προκειμένου να υποδεχθεί την «κατάσταση» της δράσης και της φωνής. Για αυτό τον σκοπό ακολουθεί το βασικό πρόγραμμα της μεθόδου της βιο-δυναμικής του I.R.L.P.A. ΑlmaKalma, με την οποία προσεγγίζει ως ολότητα το σώμα ενεργοποιώντας ριζικά τον κάθετο άξονα και ακολουθώντας την δυναμική του «αόρατου σώματος»(πλάτη-βάση, σπονδυλικής στήλης). Η κατανόηση της βασικής δομής της μεθόδου(βιο-πιέσεις, βιο-περιστροφές) του δίνει την δυνατότητα να γνωρίσει το σώμα του μία πρωτόγνωρη ελαστικότητα. Η γενική μεθοδολογία για το σώμα του Εργαστηρίου Έρευνας, στηρίζεται στη λογική μίας σωματικής πρακτικής στα όρια της ανατομίας. Σε δεύτερο χρόνο οι βασικές ασκήσεις μετατρέπονται σε επιτυχημένα «εργαλεία» για την ανάπτυξη των σωματικών δράσεων(physical actions). Σταδιακά ο συμμετέχοντας εισάγεται στη σωματοποιημένη φώνηση. Η φωνή πλέον προσεγγίζεται ως ένα καθαρά σωματικό φαινόμενο. Η έννοια του διαφράγματος αποκτάει μία ιδιαίτερη εμβάθυνση μέσα από την μεθοδολογία που προτείνεται και αλλάζει η αντιληπτική θέση για τις δυνατότητες των αντηχήσεων. 
2ος κύκλος: ο τραγωδός-performer  εισάγεται στην μέθοδο του παριστάμενου ποιητικού λόγου κατά την οποία η κάθε λέξη των κειμένων δεν προσεγγίζεται μέσα από την νοηματική της αξία αλλά μέσα από την ρυθμοποιημένη της μορφή και την ηχητική δυναμική της εκφοράς της. Σημασία εδώ έχει το εκφέρον και όχι το εκφερόμενο. Δηλαδή η αρχική ηχητική αξία και η ρυθμική ενότητα των λέξεων και όχι το νοηματικό τους φορτίο. Η αποδόμηση αυτή έχει ως συνέχεια μία αναδόμηση των κειμένων, τα οποία καθίστανται πλέον, παραστασιακά ζωντανά, και επανορίζουν το νόημά τους εντός της παράστασης του λόγου ο οποίος είναι σωματοποιημένος. Άλλωστε η ρίζα της εκφοράς του λόγου στην αρχαία τραγωδία βρίσκεται στην αρχαία μετρική. Με αυτήν την διαδικασία ο performer αυξάνει την αντιληπτική του δυνατότητα στο βαθμό που αισθάνεται με αμεσότητα τις σωματοποιήσεις των λέξεων που εκφέρει. Σώμα και λόγος γίνονται μία αδιαίρετη ενότητα. Κατά την διάρκεια της εξέλιξης του λόγου των χορικών ο συμμετέχοντας εισάγεται στα ομαδικά τραγούδια ή τραγούδια τελεστές(operator) όπως αυτά αναπτύχθηκαν πρακτικά και θεωρητικά. Πρόκειται για παραδοσιακά κυρίως τραγούδια από διάφορες εθνότητες τα οποία συντονίζουν σε επίπεδο ρυθμού και ψυχο-συναισθηματικής έντασης τις σωματικές δράσεις των δρώντων.(βλέπε την 4ετη έρευνα στον Οιδίποδα του Εργαστηρίου Έρευνας-almakalma). Τέλος και ως ιδιαίτερη ενότητα οι συμμετέχοντες θα εισαχθούν στην λογική της installation-poetry προκειμένου να αποκτήσουν μία ιδέα της αισθητικής σχέσης που οφείλει να έχει ο performer με τη σύγχρονη τέχνη.(βλέπε Δελφοί, animart 2016, μουσείο Εύας και Άγγελου Σικελιανού). Επίσης στο πλαίσιο του εργαστηρίου και σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο θα προβληθεί οπτικοακουστικό υλικό από την έρευνα του εργαστηρίου Έρευνας καθώς και το Akropolis του J.Grotowski, το οποίο αποτελεί μοναδικό παράδειγμα δεξιοτεχνίας της ενότητας του σώματος και του λόγου.
Υπεύθυνος-συντονιστής: Γ. Μήτρου
Συνδιδασκαλία: μέλη της ομάδας almakalma
 
Πρώτος κύκλος: 14-18/10 και 21-25/10
Δεύτερος κύκλος: 1-5/11 και 8-12/11
Στο Φιξ inart
26ης Οκτωβρίου 15
Πληροφορίες-Εγγραφές: 2310 500 034 & inartngo@gmail.com